Menurut Krulik dan Rudnick (1989),
penyelesaian masalah merupakan satu proses yang kompleks dan sukar
dipelajarinya. Ia mengandungi satu siri tugasan dan proses pemikiran yang dihubungkait
rapat untuk membantu pembentukan satu set heuristik atau corak heuristik. Ia merupakan
satu set cadangan dan soalan yang harus dilalui oleh pelajar untuk membantunya dalam
penyelesaian masalah. Heuristik adalah kaedah umum yang dapat diaplikasikan
kepada semua kelas masalah. Terdapat beberapa model penyelesaian masalah yang
sering digunakan dalam pendidikan matematik seperti Model Lester (1975), Model
Mayer (1983), Model Polya (1973) dan Model Schoenfeld (1985). Model Polya
digunakan di sekolah dalam kurikulum matematik bagi Kurikulum Bersepadu Sekolah
Menengah (KBSM) dan sekolah rendah (KBSR). Model empat langkah ini juga mudah
difahami dan sering digunakan dalam penyelidikan masalah matematik di Malaysia
(Lau, Hwa, Lau, & Limok 2003; Noor Azlan & Lui, 2002). Menurut Model
Polya (1973), terdapat empat fasa penyelesaian masalah matematik merangkumi:
1. Memahami masalah;
2. Merancang pelan;
3. Merancang pelan,
4. Mengimbas kembali.
Dalam setiap fasa penyelesaian,
beberapa soalan boleh ditanya atau cadangan untuk membantu pelajar memahami
masalah dan juga memperolehi penyelesaiannya. Salah satu pendekatan pengajaran
matematik ialah pendekatan berpusatkan masalah (problem-centered approach).
Pendekatan ini dipercayai dapat a) memupuk penerokaan idea-idea penting
matematik (National Council of Teachers of Mathematics, 2000) b) memperkembangkan
kuasa matematik (develop mathematical power) iaitu keupayaan untuk membuat
matematik dan mempunyai celik akal (insight) dalam pembelajaran
matematik (Lester, Masingila, Mau, Lambdin, dos Santon, & Raymond, 1994)
dan c) mengalihkan penekanan daripada melakukan aktiviti kepada memikirkan
hubungan antara idea-idea matematik (Schoenfeld, 1985). Schroeder dan Lester
(1989) memberi komen bahawa sesuatu masalah boleh digunakan sebagai satu cara
untuk mempelajari sebarang isi kandungan matematik.
No comments:
Post a Comment