Model yang paling biasa digunakan
dalam menyelesaikan masalah (Matematik) adalah menggunakan model yang
dicadangkan oleh George Polya yang memerlukan pelajar melalui empat peringkat
penyelesaian masalah seperti yang berikut :
1.
Memahami
Masalah.
2.
Merancang
Strategi.
3.
Melaksanakan
Strategi.
4.
Menyemak
Semula.
Langkah awal dalam penyelesaian
masalah ialah pelajar perlu memahami dahulu masalah yang diberi. Pelajar perlu
mengenalpasti
- Apa yang diberi – Apa itu entity-entiti, nombor-nombor, bentuk-bentuk, perkaitan-perkaitan dan nilai-nilai yang terlibat.
- Apa yang perlu dicari – Guru boleh membantu pelajar memahami masalah dengan menyoal beberapa soalan yang telah disediakan.
- Mengenalpasti operasi.
- Mengenalpasti Strategi.
Dalam merancang strategi cuba kaitkan
dengan pengalaman yang telah pelajar alami dalam menyelesaikan masalah sebelum
ini. Operasi matematik apakah yang terlibat? Strategi-strategi penyelesaian
masalah yang berikut perlu dikembangkan.
1.
Teka
dan uji.
2.
Membina
model.
3.
Menggunakan
gambarajah.
4.
Memudahkan
masalah.
5.
Mencari
pola.
6.
Melakonkan
masalah.
7.
Menyiasat
semua kemungkinan.
8.
Membina
jadual.
9.
Kerja
secara songsang.
Untuk melaksanakan strategi, buat penyelesaian
berdasarkan kepada perancangan yang telah kita rancangkan pada awalnya, iaitu
1.
Terjemahkan
maklumat yang diberi itu kepada bentuk matematik.
2.
Laksanakan
semua proses yang terlibat.
Ketika menyemak semula beberapa
perkara berikut perlu diberi perhatian supaya cara penyelesaian masalah yang
dilaksanakan oleh pelajar adalah logic walaupun berbeza-beza strateginya.
Perkara-perkara yang perlu diberi perhatian adalah seperti berikut:-
1.
Semak
semua maklumat penting yang telah dikenalpasti.
2.
Semak
pengiraan.
3.
Pertimbangkan
penyelesaian yang logik.
4.
Lihat
penyelesaian yang lain.
5.
Baca
semula soalan dan tanya diri sendiri sama ada kita benar-benar telah menjawab
soalan.
No comments:
Post a Comment